Horepiscop

De la OrthodoxWiki
Cler
Antiochian local synod.jpg
Ordinele mari
Episcop - Preot - Diacon
Ordinele mici
Subdiacon - Citeț
Cantor - Acolit
Ordine dispărute
Horepiscop - Exorcist
Paznicul ușii - Diaconița
Titluri episcopale
Patriarh - Catolicos
Arhiepiscop - Mitropolit
Vicar - Titular
Titluri preoțești
Protopop
Sachelar
Iconom
Iconom stavrofor
Protosinghel - Arhimandrit
Titluri diaconale
Arhidiacon - Protodiacon
Titluri monahale
Arhimandrit - Stareț - Egumen
Adiacente
Hirotonire - Veșminte
Adresare
Distincții preoțești - Exarh
Vicar
Editați această casetă

Horepiscopul este un rang clerical întâlnit în Biserica primelor secole, și dispărut azi. Numele provine din grecescul Χωρεπίσκοπος, care înseamnă "episcop de la ţară". După cum o arată şi numele, rolul său era cel de a păstori în zonele rurale.

Cuprins

Istoric

Prima menţiune a existenţei horepiscopilor o găsim la istoricul bisericesc Eusebiu în secolul al II-lea [1]. În Biserica timpurie, se pare că horepiscopii aveau autoritate în zonele rurale, dar încă din a doua jumătate a secolului al III-lea ei erau subordonaţi episcopatului urban, mai precis mitropoliţilor.

La Sinodul de la Ancira (314) li s-a interzis să hirotonească diaconi şi preoţi.

Sinodul de la Sardica din 343 a hotărât că nu trebuiau consacraţi horepiscopi acolo unde un preot ar fi fost suficient [2], astfel că numărul lor a scăzut cu timpul.

În prezent

Unii teologi consideră episcopii vicari ca niște horepiscopi, pentru faptul că episcopii vicari nu sunt titularii unui scaun episcopal, ci sunt ajutătorii unui episcop titular sau arhiepiscop. Totuși, sarcinile unui episcop vicar sunt diferite de cele ale horepiscopilor din Biserica timpurie.

Termenul arab modern pentru "preot", khoury, este derivat din termenul grec horepiscopos.

Note

  1. OTT, Michael T. (1913). "Chorepiscopi." Catholic Encyclopedia. New York: Robert Appleton Company.
  2. Canonul 6 al Sinodului de la Sardica. (Există o lacună în text aşa cum este tradus şi prezentat aici. Cuvântul esenţial "nu" a fost omis în text, deşi înţelesul canonului şi comentariul adăugat arată clar că acesta ar fi trebuit să apară.)

Sursa

OrthodoxWiki:Chorepiscopos

Legături externe

Unelte personale
Spații de nume
Variante
Acțiuni
Navigare
Donate

Please consider supporting OrthodoxWiki. FAQs

Trusa de unelte
În alte limbi