Dimitrie I al Constantinopolului

De la OrthodoxWiki
Patriarhul ecumenic Dimitrie I al Constantinopolului

Sanctitatea Sa Dimitrie I (gr. Πατριάρχης Δημήτριος Α'), pe numele de mirean Dimitrios Papadopulos, a fost Patriarh Ecumenic al Constantinopolului între anii 1972 şi 1991.

Cuprins

Viaţa şi activitatea pastorală

Demetrios Papadopoulos s-a născut la 8 septembrie 1914 în Constantinopol. A studiat mai întâi la școala greacă din Therapia, iar apoi și-a continuat studiile la Seminarul Teologic din Halki între anii 1931 și 1937. După terminarea studiilor teologice a fost hirotonit diacon la 25 aprilie 1937 (în sâmbăta dinaintea Floriilor). În perioada octombrie 1937-august 1938 a fost secretar diocezan şi omilet pentru Sfânta Mitropolie a Edessei. În perioada mai 1939-iunie 1945 a slujit ca diacon şi preot in Feriköy (Φερίκιοϊ). A fost hirotonit preot pe 29 martie 1942 şi a continuat să slujească în biserica din Feriköy vreme de încă trei ani. Apoi a fost slujitor la Biserica Ortodoxă Greacă din Teheran, în Iran, între anii 1945 şi 1950. În această perioadă, cu autorizarea onorifică a Şahului, a predat greaca veche la Universitatea din Teheran vreme de un an. S-a întors apoi la Feriköy, devenind superiorul comunităţii în perioada 1950-1964.

Pe 23 iulie 1964, a fost ales episcop titular de Eleia (Ελαίας) de Sfântul Sinod al Bisericii Constantinopolului. Pe 9 august a fost hirotonit episcop. A fost vicar eparhial şi inspector patriarhal (Αρχιερατικός) pentru parohiile din Feriköy, Hasköy şi pentru Biserica Bunei-Vestiri din Tatavla (Ταταούλων). A rămas în această slujbă până în anul 1972, când, pe data de 15 februarie, a fost ales mitropolit de Imbros şi Tenedos.

La scurt timp după acea, la moartea Patriarhului Atenagoras I, a fost ales arhiepiscop de Constantinopol, Noua Romă şi Patriarh Ecumenic de către Sfântul Sinod al Bisericii Constantinopolului. A fost întronizat pe 18 iulie 1972 în Biserica Patriarhală Sf. Gheorghe din Fanar (Istanbul).

Activităţi panortoxe şi ecumenice

A convoocat prima Întrunire Panortodoxă de pregătire a Sfântului şi Marelui Sinod Panortodox la Centrul Ortodox al Patriarhiei Ecumenice din Chambésy (Elveţia).

A primit vizita a doi Arhiepiscopi de Canterbury[1], precum şi, pe 30 noiembrie 1979, pe cea a Papei Ioan Paul al II-lea, împreună cu care a proclamat stabilirea dialogului oficial între Biserica Ortodoxă şi Biserica Romano-Catolică.

În 1987, a călătorit la Roma, unde a fost primit de Papa Ioan Paul al II-lea. Într-o ceremonie solemnă în Basilica Sf. Petru din Roma, unde cei doi ierarhi au recitat în limba greacă crezul niceo-constantinopolitan, în varianta sa originală, fără adaosul filioque.

A trecut la Domnul pe 2 octombrie 1991, la Constantinopol, iar urmaşul său, Patriarhul Bartolomeu I a fost ales 20 de zile mai târziu.

Casetă de succesiune:
Dimitrie I al Constantinopolului
Precedat de:
Episcop de Eleia
1964-1972
Urmat de:
Atenagora (Kokkinakis)
Precedat de:
Mitropolit de
Imbros şi Tenedos

1972
Urmat de:
Fotie (Savvaides)
Precedat de:
Atenagora I
Patriarh al Constantinopolului
1972-1991
Urmat de:
Bartolomeu I

Note

  1. Arhiepiscopul de Canterbury este întâistătătorul Bisericii Anglicane.

Surse

Legături externe

Unelte personale
Spații de nume
Variante
Acțiuni
Navigare
Donate

Please consider supporting OrthodoxWiki. FAQs

Trusa de unelte
În alte limbi