Sinodul de la Whitby

De la OrthodoxWiki

Sinodul din Whitby a fost un sinod local important care a dus la unificarea administrativă şi liturgică a Bisericii din Insulele Britanice. Convocat de Regele Oswiu de Northumbria în 663 d.Hr., sinodul a avut loc în 664 la Abaţia Whitby (care era o mănăstire dublă a Sfintei Hilda din Streonshalh, la Whitby), în timpul pontificatului papei Vitalian al Romei.

Istoric

Printre prelaţii care au participat a fost şi Sfântul Wilfrid de York (634-710), care a fost purtătorul de cuvânt al bisericii din sud, romane. Biografia sa, scrisă mult după aceste evenimente pe care le descrie, este singura sursă existentă despre acest sinod.

Sinodul din Whitby a constituit o piatră de hotar în istoria Bisericii din Marea Britanie, Prin aceea că delegaţi din nord şi sud au stat la un loc pentru a dezbate viitorul bisericii din Northumbria. Principalele controverse erau modul de calcul al datei Sfintelor Paşti şi stilul tunsorii pe care trebuiau să o poarte clericii. Una din cele două tradiţii, celtă sau romană, urma să fie adoptată de întreaga Anglie de Nord. Subiectul a devenit presant într-o primăvară când regele, care urma practica celtică, sărbătorea Sfintele Paşti în timp ce regina, care urma practica romană, încă era în Postul Mare.

Sinodul a înclinat către tradiția din Biserica Romei, ale cărei practici au fost atunci adoptate de populaţia din Northumbria. Adepţii tradiţiei celte s-au retras în Scoţia.

Cuviosul Beda descrie în lucrarea sa Istoria bisericească a poporului englez în detaliu dezbaterile care au avut loc, deşi la aproape şaptezeci de ani după acestea. Cronica Anglo-Saxonă, însă, nu pomeneşte deloc acest sinod.

Una din consecințele sinodului a fost și aceea că, urmare a acestui sinod, papa Vitalian al Romei l-a hirotonit, la 26 martie 668, pe Teodor din Tars, un călugăr educat care vorbea și greaca și latina, drept arhiepiscop de Canterbury. În Anglia, Teodor a fost recunoscut ca și întâistătător al Bisericii Angliei atât de către saxoni cât și de către britanici, ceea ce i-a permis papei Vitalian să-i confere lui Teodor toate privilegiile pe care le-a primit mai înainte arhiepiscopul Augustin din Canterbury de la papa Grigorie cel Mare.

Vezi şi

Unelte personale
Spații de nume
Variante
Acțiuni
Navigare
Donate

Please consider supporting OrthodoxWiki. FAQs

Trusa de unelte
În alte limbi