Simeon, primitorul de Dumnezeu

De la OrthodoxWiki
St. Simeon, primitorul de Dumnezeu

Dreptul Simeon, primitorul de Dumnezeu (uneori „purtătorul de Dumnezeu”) a fost prezent când pruncul Iisus a fost adus în templul din Ierusalim la patruzeci de zile după naștere (eveniment prăznuit la sărbătoarea Întâmpinarea Domnului - 2 februarie). Prăznuirea sa în Biserica Ortodoxă se face pe 3 februarie, împreună cu sfânta Ana proorocița.

Cuprins

Dreptul Simeon și Septuaginta

Potrivit tradiției, Dreptul Simeon a fost unul dintre cei șaptezeci de înțelepți care au venit la Alexandria pentru a traduce Sfânta Scriptură în limba greacă, lucrare care a ajuns să fie cunoscută sub numele de Septuaginta (versiunea Vechiului Testament folosită în Biserica Ortodoxă).

Sfântul Simeon traducea o carte a Prorocului Isaia și citind cuvintele: "Iată, Fecioara va lua în pântece şi va naşte fiu şi vor chema numele lui Emanuel" (Isaia 7, 14), a crezut că textul conținea o inadvertență, drept care a tradus în loc de "Fecioară" - "femeie tânără". Vrând să scrie "femeie tânără", un înger i s-a arătat și i-a spus: "Vei vedea acest cuvânt împlinit. N-ai să vezi moartea până ce Hristos Domnul se va fi născut dintr-o Fecioară curată și neîntinată." Potrivit tradiției, Sfântul Simeon a murit la o vârstă foarte înaintată, la 360 de ani.

Rugăciunea sfântului Simeon

Sfântul Simeon este descris în Sfânta Scriptură (Luca 2, 29-32) ca un drept care aștepta venirea lui Hristos înainte de moartea sa. Ținându-L în brațe pe pruncul Iisus, a rostit această rugăciune de laudă, cunoscută sub numele de "Rugăciunea Sfântului Simeon" sau "Acum slobozește" (lat. Nunc dimittis):

Acum slobozește pe robul Tău, Stăpâne, după cuvânntul Tău, în pace, că văzură ochii mei mântuirea Ta pe care ai vădit-o înaintea feței tuturor popoarelor, lumină spre descoperirea neamurilor și slavă poporului Tău Israel.

Rugăciunea Sfântului Simeon este inclusă în mai multe slujbe ale Bisericii Ortodoxe.

Imnografie

Tropar (glasul al 4-lea)[1]:

Astăzi bătrânul Simeon se umple de bucurie, primind în brațe în chip de prunc pe Dumnezeu cel Veșnic. Și cerând să fie slobozit din legăturile cărnii, strigă: "Văzură ochii mei mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feței tuturor popoarelor."

Condac, glasul al 4-lea:

Pe Ziditorul tuturor și Domnul, luându-L Simeon bătrânul pre mâinile sale, s-a rugat a se dezlega de legăturile vieții acesteia stricăcioase, și slobozindu-se, s-a mutat la viața veșnică.

Sursa

Notă

  1. Tropar tradus din limba engleză.

Legături externe

Unelte personale
Spații de nume
Variante
Acțiuni
Navigare
Donate

Please consider supporting OrthodoxWiki. FAQs

Trusa de unelte
În alte limbi